Autoilijan muistilista talveen – näin vältät tuulilasivauriot ja pakkasen aiheuttamat ongelmat

Tien päällä 05.01.2018

jaa:

Varautumalla oikeaoppisesti talveen ehkäiset pakkasesta aiheutuvia ongelmia, huurtumista sekä tuulilasiin lentävien nastojen aiheuttamia tuhoja.

Erityisesti lumeton alkutalvi on tuulilasivahinkojen aikaa, sillä nastat irtoavat renkaista helpommi, kun alla on kuiva asfaltti. Nastojen irtoamista voi vähentää varmistamalla, että renkaiden pyörimissuunta pysyy samana vaihdosta toiseen.

- Turvaväli on tärkein, ja oikeastaan ainoa keino, jolla voi ennaltaehkäistä lasivahinkoja. Tuulilasin lisäksi turvavälin pitäminen säästää myös auton keulaa kiveniskuilta, selvittää tekninen päällikkö Jukka Myyrinmaa LeasePlanilta.

Korjaa haljennut lasi mahdollisimman pian

Jos tuulilasiin kuitenkin tulee halkeama, on lasi vaihdettava mahdollisimman pian. Myös pienet kiveniskemät kannattaa korjauttaa pikaisesti, sillä pienestä vauriosta voi tulla iso halkeama yllättävän nopeasti. Lasin vaihtamisen hinta on moninkertainen verrattuna pienen vaurion korjauskustannukseen.

- Ensiavuksi pieneen kiveniskemään toimii tarkoitukseen valmistettu tarra – tai ihan tavallinen teippikin. Tarkoituksena on ehkäistä halkeaman laajeneminen ja suojata vauriokohtaa lialta, jolloin korjauksen lopputulos on yleensä parempi, Myyrinmaa valottaa.

Huoltoliisatun auton kuski ajaa talviajonsa astetta huolettomammin, sillä tuulilasien korjaukset sisältyvät huoltoleasingin kuukausihintaan – eikä autokorjaamon laskua tarvitse odottaa pelko peräpeilissä.

Tarkista dieselin laatu ja hyödynnä esilämmitystä

Jotta ajoneuvo ei jättäisi pulaan pakkasilla, tulee varsinkin dieselmoottorilla ajavien olla tarkkana:

- Jottei matka katkeaisi kesken, pitää ehdottomasti tankata talvilaatua, sillä kesälaatuinen diesel hyytyy jo muutaman asteen pakkasessa. Pohjois-Suomen kovimpiin pakkasiin on tietyillä asemilla tarjolla erikseen myös arktista laatua, Myyrinmaa muistuttaa.

Kylmillä keleillä huomiota kannattaa kiinnittää myös auton esilämmitykseen. Kylmän moottorin käynnistäminen pakkasella lisää polttoaineenkulutusta ja synnyttää enemmän haitallisia päästöjä.

Jos käytössä on polttoainetoiminen lisälämmitin, on hyvä pitää mielessä muutama tärkeä seikka:

- Polttoainetoiminen lämmitin kannattaa jättää päälle, kun lähtee ajamaan, ja antaa sen sammua itsekseen. Jos lämmitintä käytetään vain lyhyitä aikoja, eli katkaistaan aina esimerkiksi vartin lämmityksen jälkeen, se menee tukkoon ja lopulta rikkoutuu.

Lämmityksen jälkeen autolla pitää ajaa vähintään yhtä pitkä aika kuin sitä on lämmitetty, jotta akku ehtii latautua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten. Kovilla pakkaskeleillä on hyvä muistaa, että akun latautumisen turvaamiseksi autolla tulee välillä ajaa pidempiä matkoja (vähintään 30 minuuttia).

Mikäli autoa ei ole aikaa esilämmittää, kannattaa sen antaa lämmetä hetki tyhjäkäynnillä. Rauhallinen ajotapa antaa voitelunesteille aikaa lämmetä ja toimia asianmukaisesti.

Myyrinmaa toivottaa turvallisia kilometrejä, ja muistuttaa vielä lopuksi ilmastoinnin käytöstä talvella:

- Se tehostaa huurteenpoistoa ja ehkäisee ilmastointilaitteen jumiutumista talven aikana; näin varmistetaan viihtyisät kilometrit myös ensi keväänä.

Autoilijan talven muistilista

  • Ehkäise tuulilasivaurioita varmistamalla, että nastarenkaiden pyörimissuunta on oikea, ja huolehdi ajaessasi riittävästä turvavälistä.
  • Minimoi tuulilasivahinko suojaamalla pieni kiveniskemä tarkoitukseen valmistetulla tarralla tai tavallisella teipillä. Korjauta lasi mahdollisimman pian.
  • Tankkaa dieselautoon talvilaatuista dieseliä hyvissä ajoin ennen pakkasia.
  • Hyödynnä auton esilämmitystä jo pienistä pakkasista lähtien.
  • Älä sammuta polttoainetoimista lisälämmitintä, vaan anna sen sammua itsekseen ajon aikana. Muista, että lämmityksen jälkeisen ajomatkan pitää olla vähintään lämmitysajan mittainen, jotta akku ehtii latautua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten.
  • Erityisesti ennen lomamatkoja ja muita pidempiä reissuja kannattaa varmistaa, että auto on huollettu ja katsastettu sekä tarkistaa öljyt ja valojen toimivuus. Jos suuntaat ulkomaille, selvitä etukäteen, saako kohdemaassa ajaa nastarenkailla.
jaa:

Tilaa kirjoitukset

Lähetämme uudet sisällöt sähköpostiisi kuukausittain.

 

Lue myös

Älä ohita hirvivaroitusta välinpitämättömänä

Hirvionnettomuuksien vaara on suurimmillaan syksyisin metsästyskauden alkaessa. Hirvistä varoittavan liikennemerkin kohdalla kaasua on syytä höllätä.

Tien päällä 15.10.2018

Muistilista autoilijan syksyyn: oletko valmis syyspimeään?

Valot, renkaat, jääraappa, lukkosulat ja mitä muuta? Kokosimme kattavan listan syksyllä muistettavista autoasioista.

Tien päällä 26.09.2018

Liikennepsykologi: Turvallinen matka on valinta

Liikenneturvallisuus riippuu pitkälti kuljettajan luonteesta, tavoista ja ominaisuuksista. Sekä ympäröivästä kulttuurista, kuten työpaikan sovituista tavoista, sanoo liikennepsykologi, Liikenneturvan kouluttaja Mika Hatakka

Tien päällä 08.08.2018

Mitä tehdä, kun rengas puhkeaa tien päällä?

Joskus rengas puhkeaa huonossa paikassa ja pahaan aikaan, jolloin renkaanvaihto tuntuu mahdottomalta. Mikä silloin neuvoksi?

Tien päällä 06.08.2018