Koeajo: Uudistunut BMW 3-sarja

Käyttäjäkokemukset 08.03.2019

jaa:

Vuoden ehkäpä odotetuin automalli, uudistunut BMW 3-sarja on nyt julkaistu. BMW:n kaikkien aikojen myydyin malli, nyt G20-tunnusta kantava seitsemännen sukupolven BMW 3-sarja on kokenut muutoksia niin teknologian puolella, sisätilojen ilmeessä kuin ulkonäössäkin. Koeajoimme odotetun uutuuden.

Lunastaako uusi BMW 3-sarja odotukset?

Näin perinteikkään merkin automallin uudistaminen ei ole yksinkertainen tehtävä. Olemassa oleva asiakaskunta on laaja, mikä tarkoittaa jonkin muutoksen olevan toiselle BMW-kuskille liian maltillinen ja toiselle jo liian suuri. Vuosi toisensa jälkeen suosituimpiiin leasingautoihin kuuluva auto on siksikin mielenkiintoinen, että vaikka se on kaikilla mittareilla premium-tason auto, se on silti hinnoiteltu valtaosan saataville. Kysymys kuuluukin, onko auto edelleen oman segmenttinsä mittapuu? Onko auto säilyttänyt tunnusomaiset piirteensä? Onko se vieläkin onnistunut yhdistelmä urheilullisuutta ja käytännöllisyyttä?
 
Automaailmassa uudistusten on tapana tulla ensin valmistajien lippulaivamalleihin, joista ne siirtyvät hiljalleen myös muuhun valikoimaan. 3-sarjan BMW:n tapauksessa näkyvimmät muutokset ovat tuttuja kokoluokkaa isommasta BMW 5-sarjasta. Ulkonäön viilaukset, sisätilojen ilme ja teknologiset edistysaskeleet ovat valtaosin perua 5-sarjasta. 

Uudistuneen 3-sarjalaisen kasvanut olemus

Ensimmäisellä silmäyksellä huomio kiinnittyy entistä urheilullisempaan ja kasvaneeseen olemukseen. Auto onkin kasvanut 7,6 senttiä pituutta ja 1,6 senttiä leveyttä, mutta onnistunut silti laihtumaan jopa 55 kiloa. Seitsemännen sukupolven 3-sarjalainen on siis isompi kuin parikymmentä vuotta vanha 5-sarjalainen. 
 
Auton takaosassa huomion herättävät uudistuneet takavalot. Nämä L-kirjaimen muotoiset valot muistuttavat erehdyttävän paljon Lexuksen muotoilua, mutta niissä voi nähdä yhtymäkohtia myös BMW:n uudestaan henkiin herättämän 8-sarjan takavaloihin. Myös ajovalot ovat uudistuneet: turvallisuutta ajamiseen lisäävät nyt laservalot. 
 
Autoon istuessa katse ei voi olla kiinnittymättä näyttäviin täysin digitaalisiin näyttöihin. Digitaalinen mittaristo yhdessä leveän digitaalisen näytön kanssa ovat vaikuttava näky, mahdollisesti jopa liian hallitseva.
 
Uudistuksista huolimatta auto on säilyttänyt tunnusomaiset piirteensä. Edeltäjäänsä verrattuna autosta huokuu jopa vieläkin laadukkaampi tunnelma. 

Ajamisen iloa 

Ratin taakse hypättyä vanhasta bemarikuskista tuntuu kuin siinä olisi istunut ennenkin. Ajoasento on totutun alhaalla, näkyvyyden säilyessä kuitenkin riittävänä. Autoa käynnistäessä joutuu kuitenkin hetkeksi keskittymään kunnolla: käynnistyspainike kun on siirtynyt keskikonsoliin vaihteenvalitsimen viereen. Trendi on tuttu kilpailijoilta, mutta uutta 3-sarjalaisessa. 
 
Liikkeelle lähtiessä auto ei ole levottoman nykivä tai liian laiska. 8-lovinen Steptronic-automaattivaihteisto siivittää auton haluttuun nopeuteen eleettömän varmasti. Kaasua painaessa vaihteisto reagoi nopeasti ja vaihteet vaihtuvat saumattomasti, kuten sopii odottaakin. Parkkipaikalla pääsee tutustumaan auton uuteen ominaisuuteen eli peruutusavustimeen. Autolla voi siis peruuttaa jopa 50 metriä automaattisella ohjauksella. Kaasun ja jarrun painaminen jää kuitenkin kuljettajan vastuulle, toistaiseksi. 
 
Maantienopeuksissa auto käyttäytyy vakaasti. Uuden alustan sanotaan olevan yhdistelmä urheilullisuutta ja mukavuutta, ja tähän ajatukseen onkin helppo yhtyä. Rengasmelukin tuntuu vähentyneen edeltäjään nähden. Mutkatiellä ajo-ominaisuudet puolestaan nousevat hyvin esiin: optimaalinen 50:50-painojakauma saa auton tuntumaan tasapainoiselta ja BMW:lle ominaisen takavetoisuuden kanssa ne luovat ajokäyttäytymiseen kaivattua tunnelmaa – Bemarin sanoja lainaten “ajamisen iloa”. 
 
Uudistuneessa BMW 3-sarjassa on otettu matkustajat huomioon entistä paremmin. Pidentynyt akseliväli on tuonut kaivattuja lisäsenttejä takana matkustavien jalkatilaan. Tilat eivät vieläkään ole huimat, mutta selvästi keskivertoa tilavammat. Neljän aikuisen voisi kuvitella matkustavan mukavasti ja tilat ovatkin, etenkin takakontin huomioon ottaen, myös lapsiperheen käyttöön soveltuvat. 
 
Uuden BMW 3-sarjan edeltäjä ehti saavuttaa suuren suosion ja on ollut vuosi toisensa jälkeen suosituimpien leasingautojen joukossa. On odotettavissa, että myös uusi malli nousee samaan joukkoon.

Tutustu uuteen BMW 3-sarjaan tästä.

Lue lisää artikkelistamme mitä huoltoleasing-auton vuokrahinta pitää sisällään?

Pyydä tarjous

jaa:

Tilaa kirjoitukset

Lähetämme uudet sisällöt sähköpostiisi kuukausittain.

 

Lue myös

Huonekaluyrittäjän valinta oli selvä: ”Leasingin avulla ei tarvitse rasittaa yrityksen omaa tasetta”

Yrittäjä Juha Merikalliolle huoltoleasing tarkoittaa joustavampaa tasetta sekä huolettomuutta työkaluna toimivan auton pitämiseen. Merikallion Koivu Sisustus -liike sijaitsee Kauppakeskus REDIssä. Yrittäjän pöytä on täynnä puhdetta ja pohdintaa, mutta niihin ei kuulu auton korjauksista, veroista tai talousvaikutuksista murehtiminen.

Käyttäjäkokemukset 21.11.2018

Analyyttinen automies valitsi leasingin:”Huoltoleasing on helppo ja kustannustehokas tapa pitää autoa”

Omistaako vaiko eikö omistaa? Tämä ei ollut pulma rationaaliseen päätöksentekoon tottuneelle toimitusjohtajalle, jolle auto on välttämättömyys. Keväästä saakka alla on ollut Nissan Qashqai huoltoleasingsopimuksella.

Käyttäjäkokemukset 10.10.2018

Pakettiauto on työtila, jonka varustelu kannattaa – Aren leasing-pakettiautoissa jokaisella varaosalla on oma paikkansa

Tuotantoauton varustelu tuo merkittäviä hyötyjä, oli kyseessä pieni tai suuryritys. Aren 500:sta leasing-pakettiautosta lähes jokainen on varustettu hyllyin ja laatikoin, jotta työ on kustannustehokasta ja sujuvaa. Leasing-pakettiauton varustelu on asiakkaalle vaivatonta: LeasePlan hoitaa sen kokonaisuudessaan asiakkaan puolesta.

Käyttäjäkokemukset 02.10.2018