Koeajo: Kia Stonic 1,0 T-GDI ISG 120hv TX Ecodynamics

Käyttäjäkokemukset 02.02.2018

jaa:

Kia Stonic on urbaani crossover, jonka hieman tavallista autoa korotetumpi alusta tuo kaupunkiajoon mukavuutta.

Kia luokittelee uuden automallinsa Stonicin urbaaniksi crossoveriksi eli kyse ei ole aivan tavallisesta viistoperästä eikä katumaasturista. Auton hieman korotettu alusta yhdistettynä kompakteihin ulkomittoihin tekeekin Stonicista houkuttelevan auton kaupunkiajoon.

Pienet ulkomitat eivät kuitenkaan tarkoita ahtaita sisätiloja Stonicin tapauksessa. Neljä henkilöä matkustaa autolla mukavasti pidemmänkin matkan, ja tavaratilassa on tähän luokkaan paljon tilaa, jopa 352 litraa takapenkit ylhäällä. Kuljettajan paikalla penkistä ja ratista löytyvät säädöt hyvin, mutta sivuttais- ja reisitukea istuimelta voisi toivoa hieman enemmän. Keskikonsolia hallitsee kosketusnäytöllinen 7" mediakeskus ja navigaattori kätevien fyysisten pikanäppäinten kanssa, jotka on sijoitettu näytön reunoille. Korkein varustetaso TX tuo mittaristoon myös 3,5" Supervision-näytön, josta ajotiedot saa helposti luettua. Kokonaisuudessaan ohjaamo on toimiva: napit ja kytkimet ovat löytäneet hyvin paikkansa.

Moottorivaihtoehdoista tehokkain on yksilitrainen turbomoottori, joka liikuttaa Stonicia pirteästi muun liikenteen mukana yhdessä kuusiportaisen manuaalivaihteiston kanssa. Kolmisylinterisen moottorin alavääntö on reipasta ja kulutuslukemat varsin kohtuullisia tehoon nähden. Vaihteenvalitsimen käyttö on erityisen kevyttä ja lyhyet liikeradat vaihteiden vaihdoissa tekevät vaihteiston käskyttämisestä helppoa. Stonic onkin saatavilla tällä hetkellä vain manuaalivaihteistolla.

Varustetasoissa Stonicissa on kolme vaihtoehtoa, LX-, EX- ja TX-varustelu. Koeajoauton TX-varustelulla turvallisuutta lisäävät kaistavahti, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella sekä kuljettajan vireystilan valvonta. Parkkeeraamista helpottavat takapuskurin peruutustutkat ja peruutuskamera dynaamisilla ohjausviivoilla. Pimeissä olosuhteissa kanttikivien tunnistamista helpottavat myös kaarreajovalot, jotka valaiset auton etukulmia tehokkaasti.

Hieman tavallista autoa korotetumpi alusta tuo kaupunkiajoon oman mukavuutensa. Pienet tienpinnan puutteet eivät tunnu jousituksen läpi niin terävästi, ja näkyvyys kuljettajan paikalla on hyvä. Erikoisempia kuolleita kulmia ei muodostu korin muotoilun takia. Auton ulkomitat hahmottaa myös erittäin helposti jo lyhyenkin ajon jälkeen. Kia Stonic onkin pirteä uutuus tähän malli- ja kokoluokkaan ja mitä todennäköisimmin myyntimenestyjä.

Koeajoauton hintatiedot (2017) 
Käyttöetu 385 € / kk
Vapaa autoetu 535 € / kk
Kokonaishinta

25 141,93 €

Polttoaineen kulutus ja päästöt:
Kaupunki, l/100 km - 6,0
Maantie, l/100 km - 4,5
Yhdistetty, l/100 km - 5,0
CO2-päästöt, g/km - 115
 

 

Kirjoittaja ja koeajaja: Lauri Enkainen

Teknisenä asiantuntijana toimiva Lauri Enkainen on aloittanut LeasePlanilla 2016 ja nykyiseen toimenkuvaan kuulu operatiivisen osaston toimet etenkin vahinkoasioissa. Työhön kuuluu kuljettajien ohjeistus vahinkoihin liittyvissä asioissa sekä yhteistyötoiminta vakuutusyhtiöiden ja korjaamoiden kanssa. Erityisesti autoilussa Lauria kiinnostaa autojen voimalinjojen sähköistyminen sekä uuden teknologian tuomat hyödyt arjessa ja haasteet vauriokorjauksissa.

jaa:

Tilaa kirjoitukset

Lähetämme uudet sisällöt sähköpostiisi kuukausittain.

 

Lue myös

Huonekaluyrittäjän valinta oli selvä: ”Leasingin avulla ei tarvitse rasittaa yrityksen omaa tasetta”

Yrittäjä Juha Merikalliolle huoltoleasing tarkoittaa joustavampaa tasetta sekä huolettomuutta työkaluna toimivan auton pitämiseen. Merikallio on juuri avannut ovet Koivu Sisustus-liikkeeseensä vastavalmistuneessa Kauppakeskus REDIssä. Aloittavan yrittäjän pöytä on täynnä puhdetta ja pohdintaa, mutta niihin ei kuulu auton korjauksista, veroista tai talousvaikutuksista murehtiminen.

Käyttäjäkokemukset 21.11.2018

Analyyttinen automies valitsi leasingin:”Huoltoleasing on helppo ja kustannustehokas tapa pitää autoa”

Omistaako vaiko eikö omistaa? Tämä ei ollut pulma rationaaliseen päätöksentekoon tottuneelle toimitusjohtajalle, jolle auto on välttämättömyys. Keväästä saakka alla on ollut Nissan Qashqai huoltoleasingsopimuksella.

Käyttäjäkokemukset 10.10.2018

Pakettiauto on työtila, jonka varustelu kannattaa – Aren leasing-pakettiautoissa jokaisella varaosalla on oma paikkansa

Tuotantoauton varustelu tuo merkittäviä hyötyjä, oli kyseessä pieni tai suuryritys. Aren 500:sta leasing-pakettiautosta lähes jokainen on varustettu hyllyin ja laatikoin, jotta työ on kustannustehokasta ja sujuvaa. Leasing-pakettiauton varustelu on asiakkaalle vaivatonta: LeasePlan hoitaa sen kokonaisuudessaan asiakkaan puolesta.

Käyttäjäkokemukset 02.10.2018

Nissan e-NV200 palvelee Cooria hyvin: ”Sähköt päälle ja eteenpäin”

Coorilla ajatus sähköpakettiauton hankkimisesta lähti halusta toimia vihreänä edelläkävijänä ja hankkia arvokasta käyttökokemusta sähköautoista tuotantoautona. Kokemukset Nissanin e-NV200-pakettiautosta ovat olleet hyviä ja opettavaisia. 

Käyttäjäkokemukset 03.09.2018