Yhä useampi pakettiauto on leasingrahoitteinen

Faktaa työsuhdeautoilusta 30.05.2018

jaa:

Nissanin alkuvuodesta teettämän tutkimuksen mukaan leasingin osuus pakettiautojen rahoitusmuotona on yhä useamman yrityksen lähitulevaisuuden valinta. Leasingin joustavuus tulee edelleen monelle yllätyksenä, kertoo LeasePlanin Key Account Manager Tiina Märijärvi.

Peräti viidennes (20%) Nissanin pakettiautopäättäjäkyselyyn vastanneista kertoi organisaationsa lisäävän lähitulevaisuudessa leasingrahoituksen osuutta pakettiautojen rahoittamisessa. Tutkimusta varten haastateltiin 130 pakettiautopäättäjää ja se oli jatkoa vuonna 2013 toteutetulle kyselylle.

Trendi on ollut sama viimeisten vuosien ajan. Tutkimuksen toteuttaneen Value Clinicin erillisestä omarahoitteisesta tutkimuksesta selviää, että vuoteen 2020 mennessä omistaminen ja leasing ovat jo lähes tasapäisiä rahoitusmuotoja. LeasePlanin Key Account Manager Tiina Märijärvi ei ole tuloksista yllättynyt.

- Suomalainen pitkä omistamisen perinne on alkanut väistyä. Niin yritykset kuin kuluttajatkin miettivät yhä enemmän, haluavatko pistää rahan seisomaan autoon vai johonkin tuottavampaan käyttöön.

 

Leasingiin liittyvä tietoisuus on kasvanut

Yleisin harhaluulo on Märijärven mukaan edelleen se, että leasing on aina tietynlaista ja valmiiksi lukittua.

- Leasingrahoituksen voi ja se tuleekin aina muokata mieleisekseen yrityksen omista tarpeista käsin. Kun kumppani on oikea, leasing rahoitusmuotona on loppujen lopuksi hyvin joustava, Märijärvi sanoo.

Märijärvi huomauttaa, että leasing ei ole myöskään joko-tai -kysymys. Erityisesti useamman auton yrityksissä osa autoista voi olla omassa omistuksessa ja osa liisattuja, myös keskenään erilaisiin leasingsopimuksin. Tämä korostuu tuotantoautoja käyttävissä yrityksissä, joissa autoja käytetään hyvin erilaisiin tarkoituksiin. Autojen rahoitusta voi tällöin käyttötarkoituksen ja järkevyyden mukaan pilkkoa omistamisen ja leasingin välillä juuri omalle yritykselle sopivalla tavalla.

Useiden rahoitusmuotojen hyödyntäminen on tietoinen valinta

 

Omistusautojen todellisia kustannuksia ei tunneta

Ehkä hieman yllättäen autojen omistamista perustellaan usein läpinäkyvyydellä. Kuitenkin juuri omistusautokantojen todellisia kustannuksia harvoin tiedetään tai niitä on vaikea hahmottaa, oli kyse yksittäisestä pakettiautosta tai suuremmasta tuotantoautokannasta. Hankintahinta tiedetään kyllä, ehkä käyttökulujakin, mutta auton elinkaaren kokonaiskustannukset on jo haastavampi hahmottaa. Leasingissä kaikki kulut tulevat näkyviksi ja paremmin ennakoitaviksi.

- Hankintahinta on vain pieni osa kokonaiskustannuksesta. Mitä autoja yritykseen hankitaan, millainen auto ja mikä kokoluokka on järkevä mihinkin käyttötarkoitukseen, mikä varustelu palvelee parhaiten ja tuottavuutta lisäten, nämä kaikki vaikuttavat paljon kokonaiskustannuksiin, Märijärvi luettelee.

Tiedätkö, mitä autoilu yrityksessäsi todella maksaa?

Oma tärkeä näkökulmansa laskelmassa on vielä riskien kantaminen, halutaanko se pitää itsellä vai ulkoistaa. Nopeasti tullaankin perustavanlaatuisen kysymyksen äärelle: onko yrityksessä tarpeeksi osaamista ja aikaa autokysymysten pohtimiseen ja hoitamiseen, varsinkin jos auto on bisneksen tekemisen väline, jonka pitäisi tuottaa. Yhä useampi päätyykin leasingiin, koska raha halutaan laittaa tuottavampaan tarkoitukseen. Rahan lisäksi vaakakupissa painaa vaivattomuus.  

Hyvin palveleva leasingkumppani pystyykin etsimään toimivimmat ratkaisut kullekin yritykselle. Se vaatii kokemusta, tietotaitoa ja joustavuutta. LeasePlanilla markkinoiden suurinta palvelupalettia ja valtavan automassan pyörittämisestä syntyvää dataa pystytään hyödyntämään sekä pk-yritysten että suuryritysten hyväksi.

- Toimiva ja kannattava leasing on mahdollista ihan minkä kokoiselle yritykselle tahansa. Nyt tehty tutkimus osoittaa saman, jonka näemme päivittäin työssämme – leasing on yhä useamman yrityksen ratkaisu autokannan rahoitukseen, sanoo Märijärvi.

Heräsikö kiinnostus? Lue kaikki pakettiauton leasingista

jaa:

Lue myös

Pakettiauton varustelun ABC

Pakettiauton varustelulla saavutetaan merkittäviä hyötyjä yrityksen koosta riippumatta. Näin se käy!

Faktaa työsuhdeautoilusta 02.05.2019

Kaikki pakettiauton leasingista

Monelle yritykselle pakettiauto on yksi tärkeimmistä työvälineistä: jos auto seisoo, työt seisovat. Leasingin avulla saat auton sekä kaikki sen palvelut – korjauksista ja sijaisautoista vakuutuksiin – yhdellä, kiinteällä kuukausihinnalla. Tälle sivulle olemme koonneet runsaasti pakettiautoihin liittyvää materiaalia. Tutustu sisältöihin alta!

Faktaa työsuhdeautoilusta 02.05.2019

Ajoneuvojen päästömittaukset menevät uusiksi – tätä tarkoittaa WLTP

Ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen mittaustapa muuttuu. Uusi tapa WLTP on entistä tiukempi, mikä tarkoittaa sitä, että päästölukemat nousevat. Ensimmäisenä uuteen mittaustapaan siirtyivät henkilöautot, nyt vuorossa ovat pakettiautot. Siirtymäaika on parhaillaan menossa, mutta vaikutukset esimerkiksi autoverotuksen lopulliseen muotoon ovat vielä epäselviä.

Faktaa työsuhdeautoilusta 25.04.2019

Uutta WLTP-päästömittaustapaa aletaan soveltaa myös pakettiautoihin

Ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen uusi mittaustapa WLTP laajenee koskemaan myös pakettiautoja. Tämä tarkoittaa ajoneuvokohtaisten CO2-lukemien nousua, mikä puolestaan nostaa autoveroa. Uusi pakettiauto kannattaakin tilata hyvissä ajoin ennen kuin muutokset syyskuussa astuvat voimaan.

Faktaa työsuhdeautoilusta 25.04.2019