Liikennepsykologi: Turvallinen matka on valinta

Tien päällä 08.08.2018

jaa:

Liikenneturvallisuus riippuu pitkälti kuljettajan luonteesta, tavoista ja ominaisuuksista. Sekä ympäröivästä kulttuurista, kuten työpaikan sovituista tavoista, sanoo liikennepsykologi, Liikenneturvan kouluttaja Mika Hatakka

Ratin takana rauhallinenkin ihminen saattaa päästää ärräpään. Liikennepsykologi Mika Hatakan mukaan tässä ei ole mitään ihmeellistä. Niin käy hänellekin joskus.

- Jos joku loukkaa liikenteessä toisten oikeuksia tai vaarantaa turvallisuuden, tuppaa minulla pinna palamaan. Itsekseni manaan, joskus saattaa nousta käsimerkkikin. Mutta muiden ajokäyttäytymiseen en puutu.

Ja hyvä niin. Jos liikenneraivo johtaa kiilaamiseen tai puskurissa roikkumiseen, aiheutetaan vaaratilanteita itselle ja muille. Näin liikenneturvallisuus liittyy vahvasti kuljettajan kykyyn hallita impulssejaan.

- On yleinen harha, että ihminen muuttuu ratissa. Liikenteessä nousevat esiin samat tavat ja ominaisuudet, joita meillä on muutenkin, sanoo Hatakka.

Raiteilla, tunneleissa ja luokkahuoneissa

- Nyt täältä tulee moottoripyörä, sanoo Hatakka auton takapenkiltä.

Hän avustaa valokuvaajaa, joka peruuttaa autoaan Koskelan varikon parkkipaikalla. Turkulainen Hatakka on tullut Helsinkiin kouluttamaan raitiovaununkuljettajia.

Hatakka kiinnostui liikennekäyttäytymisestä opintojensa graduvaiheessa. Mittavalla urallaan hän on työskennellyt niin liikennepsykologian tutkijana, Liikenneturvan kehittämispäällikkönä kuin liikenneonnettomuustutkijanakin.

Kun valokuvaajan auto hetkeä myöhemmin Vantaalla kääntyy ajovalmennuskeskuksen pihaan, käy ilmi, että Hatakan työn jälki näkyy täälläkin. Hän on ollut suunnittelemassa koulutustilaan valintatunnelia, jossa simuloidaan turvallisuudelle kriittisiä päätöksentekotilanteita. Tunnelista koulutettavat siirtyvät luokkaan keskustelemaan ratkaisuistaan.

Juuri keskustelemalla liikennekäyttäytymistä voidaan kehittää merkittävästi. Tätä Hatakka avaa viisiportaisella mallilla.

Tiedostatko riskisi?

Ensimmäiseksi kuljettajan tulee hallita oma ajoneuvonsa, tämän jälkeen liikennetilanteet, eli liikennesäännöt ja niiden puitteissa tehdyt ratkaisut.

Kolmantena tulee ajotehtävä: miksi ollaan liikkeellä, missä olosuhteissa? Onko kiire, väsy, kiusaus hyödyntää matkustusaikaa asioiden järjestelyyn – kuten viesteihin tai sosiaalisen median päivityksiin, joita Liikenneturvan mukaan joka kolmas suomalainen joskus lukee ajon aikana. Tai puheluihin, joita neljä viidestä ottaa vastaan ja kaksi kolmesta soittaa ratin takaa.

- Tarkkaamattomuus on älylaitteiden vuoksi lisääntynyt viime vuosina huomattavasti, kertoo Hatakka.

Tästä tullaan mallin neljännelle askelmalle, Hatakan tontille: itsensä hallintaan.

Liikenneturvallisuudelle haitallisia ominaisuuksia on vaikea asettaa järjestykseen. Temperamenttia, itsevarmuutta, epävarmuutta, kärsimättömyyttä, elämyshakuisuutta tai varovaisuutta merkittävämpää on se, miten näitä hallitsee eri tilanteissa.

Jos ratissa provosoituu tai antautuu stressille, saa helposti aikaan ikävää jälkeä.

- Kiireestä ja tylsistymisestä huolimatta pitäisi löytää keinot keskittyä turvalliseen ajoon. Näitä jokaisen tulisi kohdallaan miettiä aktiivisesti. Mutta usein myös työyhteisön säännöillä on suuri vaikutus, sanoo Hatakka.

Entä yhteiset arvot?

Väsymys liittyy joka kuudenteen kuolonkolariin,  eikä ihme – 20 tunnin valveillaolo vastaa ratissa promillen humalaa. Tästä päästään siihen, miten lopulta kulttuuri vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.

- Paine ajon aikaiseen puuhasteluun syntyy usein firman tasolla, sanoo Hatakka.

Väsymyksestä johtuvia onnettomuuksia voidaan välttää vaikka sillä, että työnantaja tarjoaa pitkäksi venyneen kokousmatkan jälkeen hotelliyön. Aamulla matkaan lähtee levännyt kuljettaja.

Yhdessä voidaan myös sopia siitä, pitääkö työntekijän olla tavoitettavissa automatkan aikana, tai siitä, voiko tapaamiseen mieluummin saapua myöhässä kuin ylinopeutta ajaen.

Keskeistä on, että teemme tiedostettuja päätöksiä – nämä parantavat turvallisuutta tien päällä. Ehkä vähän kielenkäyttöäkin.


 

Millainen kuljettaja, sellainen auto – miten lisävarusteet kannattaa valita? Lue lisää auton lisävarusteista täältä.

jaa:

Lue myös

Älä ohita hirvivaroitusta välinpitämättömänä

Hirvionnettomuuksien vaara on suurimmillaan syksyisin metsästyskauden alkaessa. Hirvistä varoittavan liikennemerkin kohdalla kaasua on syytä höllätä.

Tien päällä 15.10.2018

Muistilista autoilijan syksyyn: oletko valmis syyspimeään?

Valot, renkaat, jääraappa, lukkosulat ja mitä muuta? Kokosimme kattavan listan syksyllä muistettavista autoasioista.

Tien päällä 26.09.2018

Mitä tehdä, kun rengas puhkeaa tien päällä?

Joskus rengas puhkeaa huonossa paikassa ja pahaan aikaan, jolloin renkaanvaihto tuntuu mahdottomalta. Mikä silloin neuvoksi?

Tien päällä 06.08.2018